Frågor & Svar
Vanliga frågor & svar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Du kan också besöka vår ordlista som du hittar här om det är något begrepp du inte känner igen.
Skulle du inte hitta svaret på din fråga eller behöva hjälp med något annat, är du alltid välkommen att kontakta oss. Du kan antingen skicka ett meddelande via Mina Sidor som du når dygnet runt, eller ringa oss på 010-550 78 00.
Vårt nya företagsnamn är B2 Impact. Tidigare arbetade vi under namnen Legalis Inkasso respektive Sileo Kapital. För dig som kund innebär detta inga större förändringar, vi kommer att fortsätta att hantera ärenden på samma sätt som tidigare men nu under ett gemensamt namn - B2 Impact.
Om du har fått ett brev av oss beror det på att vi har tagit över en skuld som du har haft till annat bolag. Det kan vara ett köp du har gjort på internet eller ett lån du har ingått, men som du har missat att betala.
Vad din fordran avser står i brevet du har fått av oss, du kan även logga in på Mina sidor för att se vad din skuld avser.
Om du inte har betalat ditt köp, lån eller det belopp som krävs efter eventuell påminnelse i tid, kan ditt ärende bli föremål för inkassoåtgärder. Det innebär att du ska betala till oss fortsättningsvis och inte till den ursprungliga fordringsägaren. Kan du inte betala allt på en gång eller har andra frågor ber vi dig kontakta oss för att tillsammans hitta en lösning. Logga in på Mina Sidor eller ring oss på 010-550 78 00.
Att du har fått ett inkassokrav är inget som syns någon annanstans än hos oss. Skulle du inte reglera din skuld och det går så långt att du får en betalningsanmärkning så blir det offentligt och syns exempelvis i en kreditupplysning.
För att få information om din aktuella skuld loggar du enklast in på Mina Sidor som du når dygnet runt. Här kan du bland annat se aktuellt saldo och eventuella tidigare inbetalningar. Du kan också i de allra flesta fall lägga upp en avbetalningsplan eller göra engångsbetalningar.
Vill du ha personlig hjälp kan du kontakta vår kundservice på 010-550 78 00.
Att ditt ärende ligger hos kronofogden kan innebära olika saker beroende på hur långt ärendet har gått. Ett ärende som skickats till inkasso kan, om skulden förblir obetald, gå vidare till kronofogden för betalningsföreläggande. Där riskerar du att få en betalningsanmärkning. Om du har en betalningsanmärkning, även kallat för utslag, kan ditt ärende skickas för verkställighet. Det innebär att kronofogden kan utmäta tillgångar för att betala din skuld.
Har du varit långvarigt skuldsatt och skulderna har växt sig större än vad du klarar av att hantera kan skuldsanering vara en möjlig utväg. Du kan testa om du kan få skuldsanering med kronofogdens skuldsaneringstest som du hittar här.
Vill du ge någon annan möjlighet att ta del av information om din skuld och hjälpa dig att hantera ditt ärende behöver du fylla i en fullmakt. Klicka här och följ instruktionerna.
Du ska betala till oss, B2 Impact. För att se din aktuella skuld och betalningsuppgifter – Logga in på Mina Sidor.
Du hittar betalningsuppgifter och på vilka sätt du kan betala din skuld här.
Om du har svårt att betala hela beloppet på en gång kan vi hjälpa till med en avbetalningsplan. Logga in på Mina Sidor om du själv vill ta fram ett förslag på avbetalningsplan eller kontakta oss på 010-550 78 00 för personlig service. Om du inte skulle följa din avbetalningsplan kan rättsliga åtgärder vidtas vilket kan innebära att ärendet skickas till kronofogden. Kan du inte betala alls just nu är det viktigt att du tar kontakt med oss. Tillsammans kan vi hitta en lösning som passar dig och din situation.
Vid en eventuell överbetalning så tas en administrativ kostnad ut om 100 kr. Belopp som understiger 100 kr betalas inte ut. Belopp över 100 kr återbetalas via utbetalningsavi.
Ränta är en kostnad för att få låna pengar och räntans storlek anges oftast i procent. Det finns olika situationer som avgör vilken sorts ränta som ska betalas. Den ränta som gäller för en viss kredit framgår av det avtal man har tecknat med den ursprungliga kreditgivaren.
- Fast ränta innebär att räntesatsen är konstant. Om räntesatsen enligt avtalsvillkoren är på 10% kommer den att gälla fram tills skulden är fullbetald.
- Rörlig ränta innebär att räntans procentsats följer marknadsräntan. Stiger marknadsräntorna stiger också den rörliga räntan och tvärtom. Med rörlig ränta är det inte möjligt att veta hur stor den totala räntekostnaden blir under återbetalningstiden.
Om en person missar att betala en faktura innan förfallodagen har fordringsägaren rätt att lägga på ränta på skulden. Sådan ränta som beräknas på en förfallen skuld kallas för dröjsmålsränta och beror alltså på att fakturan inte har betalats i tid.
En person som beviljas ett lån eller en kredit betalar vanligtvis ränta till kreditgivaren, så kallad kreditränta. Normalt får personen en avi varje månad där en del av beloppet som ska betalas avser återbetalning på lånet/krediten och en del avser en räntekostnad. Hur stor del som är ränta framgår av avin. Hur stor dröjsmålsräntan och räntesatsen är i procent avtalas i samband med tecknandet av lånet/krediten vilket oftast framgår i avtalsvillkoren. Dröjsmålsränta beräknas från förfallodagen och läggs till skulden fram tills den dag kapitalet är fullbetalt.